Ett välskrivet CV ger dig en stor fördel i ditt jobbsökande. Vi har delat upp stegen för att förbättra ditt CV så att du enkelt och snabbt kan skriva ett professionellt, effektivt och imponerande CV.

Att skriva ett CV - 7 viktiga steg:

  1. Viktiga principer
  2. Var du kan skapa ett CV
  3. Allmänt utseende och mallar för design
  4. Uppsättning av CV
  5. Innehåll
    1. Personuppgifter
    2. Introduktion
    3. Yrkeserfarenhet
    4. Expertis
    5. Utbildning
    6. Referenser
  6. Rekryterare och rekryteringssystem
  7. Resumé för omplaceringspositioner

 

Viktiga principer

Många kandidater skickar CV:n till en mängd olika tjänster men får inget svar, medan andra får ett svar varje gång de söker - varför händer detta? Ibland kan det vara ett resultat av ett nätverk med goda kontakter, ibland kan det vara ren tur. Oavsett orsaken gör ett starkt CV ett positivt intryck på rekryterande chefer och rekryterare och skiljer dig från andra kandidater.

Ett CV är ett verktyg för självmarknadsföring som är viktigt i varje jobbsökning. Den visar inte bara dina färdigheter och prestationer, utan kan också, med rätt mall och vägledning, hjälpa dig att sticka ut från andra kandidater och få dig igenom det första granskningssteget. Forskning visar att de flesta CV:n på arbetsmarknaden inte klarar den första granskningen.

Rekryteringsbyråer får hundratals CV:n varje dag för varje ledigt jobb, och detta antal ökade efter Covid-19-pandemin. Dessa CV:n genomgår en första granskning av byrån och skickas sedan vidare till interna rekryterare som granskar dem för deras interna tjänster. Granskningsprocessen slutar dock inte där. Rekryterare använder ytterligare screeningmetoder, t.ex. intervjuer och utvärderingstester, för att se till att de hittar rätt person för de lediga tjänsterna. Med tanke på denna långdragna process och det stora antalet CV:n som tas emot för varje tjänst tar en erfaren rekryterare endast 5-10 sekunder på sig att granska ett CV. Om ett CV inte är imponerande och professionellt är sannolikheten liten att det kommer att passera det första granskningsstadiet.

För att se till att ditt CV sticker ut och klarar av den första granskningen har vi beskrivit de tre viktigaste delarna i ett CV - utseende, struktur och innehåll - och vi kommer att diskutera dem i detalj.

Var ska du skapa ditt CV?

Det första steget mot nästa karriärmöjlighet är att skapa ett CV - men var ska du göra det?  Det är inte rekommenderat att skicka ett CV i Word-format, text eller bild, eftersom det ser oprofessionellt ut och kan leda till att du blir nekad att skicka ett CV:

  • Problem med att ta emot CV-formatet i rekryteringssystem hos rekryteringsbyråer.
  • Rekryteringsföretag kan redigera filen utan din vetskap.
  • Filen kan visas på olika sätt på en telefon, surfplatta eller dator.
  • Sådana format lagrar personlig information, inklusive namnet på den senaste personen som sparade filen, datum och tid för skapandet och var filen finns. Dessa detaljer är onödiga och får filen att se oprofessionell ut.

Så vad ska du göra?

Du ska skicka in ditt CV i PDF-format. Det är också det format som vi använder i vår plattform, av flera skäl:

  • Designen är slutgiltig och ser likadan ut i alla system.
  • Det finns professionell design som sparar dig värdefull tid.
  • Filen kan inte redigeras.
  • Ingen personlig information lagras i filegenskaperna.

Mallar för allmänt utseende och utformning

Ett CV ska vara snyggt, grammatiskt korrekt, tydligt och kortfattat. Ett slarvigt skrivande ger ett negativt intryck på rekryteraren, som kan tycka att du inte är tillräckligt professionell, vilket minskar dina chanser att gå vidare till nästa steg i rekryteringsprocessen.

Det är viktigt att investera i ditt CV:s format, eftersom ett professionellt format ökar rekryterarnas intresse för ditt CV avsevärt. Även om ett imponerande CV inte automatiskt ger dig en fot i dörren, ger det dig en konkurrensfördel som skiljer dig från konkurrerande kandidater.

Den goda nyheten är att du inte behöver ha några avancerade kunskaper i grafisk design för att få det imponerande CV du vill ha. Med vår plattform kan du enkelt välja mellan flera mallar som utformats av rekryteringsexperter för att framhäva dina starkaste färdigheter. Dessa mönster finns tillgängliga på vår webbplats, så att du kan fokusera din tid och energi på ditt jobbsökande.

 

Uppsättning av CV

Låt oss nu diskutera hur ditt CV bör vara uppbyggt. Detta är en viktig del av ditt CV eftersom det hjälper rekryterarna att komma direkt till de detaljer som är viktiga. En logisk ordning ger rekryterarna en korrekt bild av de olika stegen i din karriär, oavsett vad du har för innehåll.

Den vanligaste strukturen i världen, som är grunden för vår plattform för CV-skrivning, är att lista dina personuppgifter, introduktion, arbetslivserfarenhet, kurser, utbildning, hobbyer och referenser.

Du bör skriva ditt CV i omvänd kronologisk ordning - Varje kategori bör börja med din mest relevanta erfarenhet (jobb, examina, kurser), medan ditt första jobb, dina examina eller kurser bör stå sist. Denna ordning är särskilt användbar eftersom den presenterar dina mest relevanta färdigheter från början, vilket gör att rekryterarna kan använda sina 5-10 sekunder av screening på ett bra sätt. Det hjälper dem att förstå din erfarenhet utan att behöva gå igenom andra roller som kanske inte är relevanta för den tjänst du söker.

Den här strukturen är otroligt dynamisk, och du kan göra vissa ändringar på det sätt du vill. Om du till exempel är nyutexaminerad och saknar yrkeserfarenhet, och om din främsta kompetens är den examen som du har avlagt, kan du flytta utbildningsavsnittet under inledningen och före din arbetslivserfarenhet (om det finns någon).

 

Innehåll

Innehållet i ditt CV hjälper rekryterarna att avgöra om du är lämplig för tjänsten eller inte. Här är några av de grundläggande elementen som bör ingå, följt av några "trevliga att ha"-element.

Obligatoriska delar:

  • Personlig information (telefonnummer, e-post osv.)
  • Introduktion (inte obligatoriskt men rekommenderas)
  • Erfarenhet
  • Kompetens
  • Utbildning

Valfria delar:

  • Ytterligare personuppgifter
  • Volontärarbete
  • Certifikat för excellens och deltagande i forskning
  • Hobbies

Ett CV bör inte innehålla alla befattningar som du har haft sedan början av din karriär, men det bör väcka rekryterarnas intresse och hjälpa dem att förstå din erfarenhet. Under en intervju (telefonintervju eller frontalintervju) kan du utveckla dina erfarenheter som du kortfattat har beskrivit i ditt CV.

Ett bra tips är att skapa flera versioner av ditt CV för att skräddarsy kraven för varje roll du söker. Du vill vara säker på att du inte skickar ut ett generiskt CV till roller som skiljer sig åt i fråga om ansvarsområden, utan att du lyfter fram det innehåll som är relevant för varje roll. Du kan till exempel vara den rätta kandidaten för tjänsten som "försäljningschef" och "försäljningsrepresentant", men du bör presentera en annan verktygslåda för varje tjänst.

Ett annat tips för att stärka innehållet i ditt CV är att ta bort pronomen helt och hållet - du behöver inte använda "jag", "han" eller "hon" eftersom det är underförstått. När allt kommer omkring skriver du ett CV om din kompetens och erfarenhet.

Person- och kontaktuppgifter

Det rekommenderas att du tar med kontakt- och personuppgifter som är relevanta för antingen det land där företaget är beläget eller för den tjänst du söker. Det finns olika praxis i varje land (CV med eller utan foto, med landsprefix osv.). Vissa tjänster kräver att du anger vilken typ av körkort du har, medan det på andra ställen kan vara irrelevant att ange denna information.

För de flesta tjänster är följande uppgifter obligatoriska: fullständigt namn, telefonnummer och e-post. Du kan också ange stad eller land, utländskt medborgarskap och födelseår, men dessa uppgifter är frivilliga och du bör lägga till dem om du tror att de kan öka dina chanser att komma i fråga för tjänsten.

 

Sammanfattning

Baserat på granskningar av många cv:n är en sammanfattning av cv:n bra för helhetsintrycket på rekryterare. Eftersom rekryterare går igenom många CV:n och kan känna sig överväldigade kan en sammanfattning av CV:t bidra till att skapa klarhet i kaoset. En sammanfattning som sammanfattar din yrkeserfarenhet kan hjälpa rekryterarna att återfå fokus och snabbt förstå vem du är och vilken typ av jobb du söker.

En sammanfattning ger också en personlig prägel åt ett CV. Här kan du skriva om dina särskilda prestationer eller annan statistik som du vill att rekryteraren ska uppmärksamma. Till exempel: "Duktig administrativ assistent med över 9 års kontorserfarenhet, specialiserad på administrativt arbete, problemlösning, planering och optimal assistans. Dokumenterad effektivitet med förmåga att snabbt lära sig och navigera i alla datorprogram eller kontorssystem".

Du bör inkludera tjänsten i inledningen (t.ex. "Sales Manager" eller "Charismatic Manager"), viktiga prestationer ("Outstanding Graduate", "PhD in Physics"), dina viktigaste färdigheter ("Human Relations Specialist", "Specialiserad på webbutveckling") och en inriktning på din sökning ("Full Time", "Manhattan, NY").

Det rekommenderas att du lägger till en rad för att förmedla din motivation, energi och önskan att bli antagen till tjänsten. Skriv inte en lång inledning, eftersom den kan göra mer skada än nytta. Var kortfattad, tydlig och tydlig och kom ihåg att introduktionen ska ge rekryteraren en uppfattning om vem du är som kandidat.

Om du inte är säker på att du behöver en introduktion, lägg inte till den alls. En irrelevant introduktion kan ge rekryterare fel intryck.

Yrkeserfarenhet

Din yrkeserfarenhet visar rekryterarna om du är lämplig för jobbet. Var noggrann när du skriver denna del.

Det är inte nödvändigt att nämna hela ditt yrkesliv, utan endast de senaste 10 åren och endast de relevanta befattningarna. Om du till exempel arbetade som servitör ett tag under gymnasietiden, sedan studerade du bokföring och nu söker jobb som revisor, ska du inte nämna det. Det handlar inte om att skriva en självbiografi, utan snarare om att ge rekryteraren relevant information för att avgöra om du är lämplig för jobbet. Gör ditt CV kort, tydligt och koncist.

Som tidigare nämnts bör du skriva i omvänd kronologisk ordning, med din senaste eller nuvarande befattning först på listan, eftersom det troligen är den som du kommer att utveckla senare i en intervju.

Tänk på att rekryterare föredrar punktformiga texter och inte ett beskrivande stycke. Varje punkt ska vara annorlunda och innehålla detaljer om de olika aspekterna av din roll.

Exempel:

  • Ledning av ett globalt säljteam med 10 anställda i New York och utomlands.
  • Utveckling av komplexa webbsystem med hjälp av Python, Java och Node.JS-teknik.
  • Skiftledare i butiken, ansvarig för de anställdas skift och lagerarbete.
  • Ansvarig för organisationsövergripande projekt, uppfyllande av mål och förvaltning av en årsbudget på 25 miljoner dollar.

Det är viktigt att du tar med alla de viktigaste aspekterna av jobbet; du får inte underskatta dig själv, men du får inte heller överdriva de områden där du inte har någon erfarenhet. Du kan bli tillfrågad om detaljerna under en intervju och du bör känna dig bekväm med att utveckla det du skrivit.

Det är här du ska redogöra för din expertis, projekt som du har arbetat med, särskilda prestationer, produktivitet, hur du har sparat tid och pengar åt företaget, professionellt ledarskap, förbättrat en viss process och alla andra punkter som berikar din erfarenhet.

Hur man skriver ett CV

Kompetens

Expertisen är din verktygslåda för jobbet. Det är i grunden de yrkeskunskaper som du har förvärvat genom åren. Numera använder företagen rekryteringssystem som skannar och hämtar information från ditt CV, inklusive din expertis. Det rekommenderas att du fokuserar på och anger endast den kompetens som är relevant för den tjänst du söker och ser till att ordningen är korrekt, dvs. att du börjar med den mest relevanta kompetensen för en viss tjänst.

Dessutom kan färdigheterna delas in i två typer - mjuka färdigheter ("tidshantering", "kritiskt tänkande") och hårda färdigheter ("kodningsförmåga", "kunskaper i främmande språk"). Det är viktigt att anpassa kompetensen till tjänsten, från den mest relevanta till den minst relevanta. Till exempel bör du för en tjänst som säljare ange att du är serviceinriktad och har utmärkta mänskliga relationer, men för en annan tjänst, t.ex. som programmerare, är det mindre relevant och andra färdigheter krävs.

Utbildning

Du kan ändra utbildningsavsnittet beroende på din befattning och ditt yrke. För en begåvad programmerare är till exempel en examen mindre viktig än praktisk erfarenhet, och därför kan sådana kandidater hitta många jobb utan examen.

Vissa tjänster inom juridik, redovisning, medicin och humaniora kräver däremot en examen från vissa akademiska institutioner. För sådana tjänster kan du också lägga till vetenskapliga publikationer om du har några eller en avhandling eller doktorsavhandling.

Som tidigare nämnts ska utbildningen också skrivas i omvänd kronologisk ordning och kan även omfatta onlinekurser, seminarier och certifikat. Om du har en högskole- eller universitetsexamen är det ingen idé att ange en gymnasieexamen eftersom den inte är relevant för rekryterare.

Referenser

De flesta rekryterare kan be dig ge dem referenser - tidigare chefer eller kollegor som de kan prata med om dig. Detta är ett mycket viktigt steg och du bör endast ge dem kontaktuppgifter till personer som skulle rekommendera dig. Rekryterare lägger stor vikt vid detta skede, så du bör inte inkludera en tidigare chef eller kollega som inte skulle förespråka din kandidatur. Försök i stället att hitta en alternativ referenskälla eller informera din rekryterare om hur komplicerad er relation är.

Kontaktuppgifterna för referenserna kan anges i CV:t som den sista kategorin, men i de flesta fall är det inte brukligt att ange namn eller kontaktuppgifter. I stället kan du säga "Referenser kommer att tillhandahållas på begäran".

 

Rekryteringssystem - ATS

Den teknik som numera används för att skanna och filtrera CV:n är ett sökandespårningssystem (ATS). Det här systemet är utformat för att hjälpa rekryterare i den komplexa processen med att granska och sortera CV:n och i slutändan hjälpa dem att hantera processen på ett effektivt sätt.

När du skickar ett CV till företagets e-postadress för jobb eller skickar in det via företagets webbplats når ditt CV ett rekryteringssystem som automatiskt analyserar, filtrerar och bearbetar det och tar ut information ur det för att avgöra om det ska skickas vidare till den anställande chefen - allt utan mänsklig kontakt.

Detta är anledningen till att du endast bör arbeta med officiella CV-makare, som vår plattform, som har förmågan att gå igenom det första granskningsstadiet av sådana system. Du kan också "slå algoritmen" genom att inkludera nyckelord i ditt CV (om du har relevant erfarenhet). Ta inte med nyckelord om du inte har den rätta erfarenheten bara för att "slå systemet".

 

Resumé för omplaceringspositioner

Det finns särskilda metoder för jobbsökning i varje land, bland annat hur man skriver ett CV. Det kan finnas olika krav inom olika yrkesområden. Du bör göra en förundersökning och förstå hur processen går till i ett visst land innan du skickar in ditt CV till ett företag i landet, titta på exempel på CV:n, prata med personer som bor i landet och lära dig hur det går till.

USA och Europa har olika krav, ibland till och med inom länderna själva. Vissa anser till exempel att det är obligatoriskt med ett foto av kandidaten, medan andra inte gör det. Vissa kräver ett följebrev och till och med en uppgift om ditt civilstånd, och det måste finnas en uppskattning av kostnaden för din flytt.

 

Slutsats: Vi har gett dig viktig information som du behöver för att bygga ett professionellt CV som på några sekunder fångar alla arbetsgivares uppmärksamhet. Kolla in våra förstklassiga Cursistexempel och prova resumaker.se fantastiska cv-byggare som kommer att spara tid och ge dig en intervju för ditt drömjobb!