Exempel på CV för receptionist (gratis guide)

Skapa ett CV för receptionist som ger dig intervjun med våra kostnadsfria exempel och skrivtips. Använd och anpassa vår mall och få en intervju redan idag.

Exempel på meritförteckning Receptionist
Genomsnittligt betyg: 4,2 (105 röster)
Exempel på meritförteckning Receptionist

Välkommen till vår artikel om exempel på CV för receptionist! Här ger vi dig en omfattande guide till hur du skriver ett effektivt CV för ett jobb som receptionist. Vi går igenom de nödvändiga färdigheterna och kvalifikationerna, samt de bästa metoderna för att skapa ett CV som sticker ut från konkurrenterna. Vi ger också några användbara tips och tricks för att få ut det mesta av ditt CV. Med vår hjälp kan du vara säker på att göra ett gott intryck med ditt CV.

Vi kommer att täcka:

  • Hur man skriver ett CV, oavsett bransch eller jobbtitel.
  • Vad du ska skriva i ditt CV för att sticka ut.
  • De viktigaste färdigheterna som arbetsgivare i alla branscher vill se.
  • Hur man bygger ett CV snabbt med vår professionella CV-byggare.
  • Vad en CV-mall är och varför du bör använda den.
Dessutom kommer vi att ge dig experttips för att skriva CV och professionella exempel som kan inspirera dig.

Vad gör en receptionist?

En receptionist ansvarar för att ge utmärkt kundservice till gäster och besökare på en anläggning. De tar emot kunder, svarar på frågor, gör bokningar, hanterar betalningar och ger information om anläggningen och dess tjänster. De kan också vara ansvariga för att checka in och ut gäster, ge vägbeskrivningar, se till att lobbyn och andra allmänna utrymmen hålls snygga och prydliga och ge all annan hjälp som gästerna kan behöva.


Vilka ansvarsområden har en receptionist?

  • Hälsning och välkomnande av gäster
  • Svara på telefonsamtal och ta emot meddelanden
  • Ge grundläggande information om hotellet och det lokala området
  • Checka in och ut gäster
  • Hantera betalningar och utfärda kvitton
  • Ta itu med kundklagomål och tillhandahålla lösningar
  • Göra bokningar och bekräfta rumstillgänglighet
  • Hålla receptionen organiserad och ren
  • Föra en loggbok över alla gäster

Exempel på CV för receptionist för inspiration

John Smith
Adress: 123 Main Street, New York, NY 10001
Telefon: (555) 555-5555
E-post: johnsmith@example.com

Sammanfattning
John har över 2 års erfarenhet av att arbeta som receptionist i en fartfylld miljö. Han har utmärkta kundservicefärdigheter, är mycket organiserad och detaljorienterad och letar alltid efter sätt att förbättra kundupplevelsen. Han brinner för att ge överlägsen kundservice och är dedikerad till att ge en välkomnande och trevlig upplevelse för alla som går genom dörren.

Arbetslivserfarenhet

  • Receptionist, ABC Hotel, New York, NY (April 2018 - Nuvarande)
    • Hälsa alla gäster välkomna på ett vänligt och professionellt sätt
    • Hjälpa gästerna med incheckning och utcheckning
    • Bearbeta betalningar och hantera kontanttransaktioner
    • Besvara telefonsamtal och svara på gästernas förfrågningar
    • Hålla lobbyn ren och snygg
  • Receptionist, XYZ Hotel, New York, NY (December 2016 - Mars 2018)
    • Ta emot gästerna vid ankomsten och ge dem information om hotellet
    • Hjälpte gästerna med incheckning och utcheckning
    • Bearbetade betalningar och hanterade kontanttransaktioner
    • Besvarade telefonsamtal och svarade på gästernas förfrågningar
    • Tillhandahöll utmärkt kundservice för att säkerställa att gästerna var nöjda

Utbildning
Gymnasieexamen, Bronx High School, Bronx, NY (maj 2016)

Färdigheter

  • Utmärkt kundserviceförmåga
  • God organisationsförmåga och förmåga att hantera flera uppgifter samtidigt
  • Förmåga att arbeta i en miljö med högt tempo
  • Kunskaper i Microsoft Office Suite

Certifieringar
Certifierad receptionist, ABC Hotel, New York, NY (januari 2017)

Språk
Engelska (flytande)
Spanska (konversation)



CV-tips för receptionist

Att skapa ett perfekt CV som sätter fart på karriären är ingen lätt uppgift. Att följa allmänna skrivregler kan hjälpa, men det är också smart att få råd som är skräddarsydda för din specifika jobbsökning. När du är ny i arbetslivet behöver du tips om hur du skriver ett CV för front desk-assistenter.
Vi har samlat de bästa tipsen från erfarna receptionister - ta del av deras råd för att inte bara göra skrivprocessen enklare utan också öka dina chanser att skapa ett CV som väcker intresse hos potentiella arbetsgivare.

  • Lyft fram din erfarenhet av kundservice, din förmåga att hantera flera uppgifter samtidigt och din organisationsförmåga.
  • Visa att du har erfarenhet av datasystem och program, t.ex. kassasystem och bokningssystem.
  • Berätta om du har erfarenhet av hotellspecifik programvara, t.ex. fastighetssystem.
  • Inkludera all kunskap du har om ett brett spektrum av ämnen, till exempel lokala attraktioner och evenemangsplatser.
  • Visa upp din förmåga att vara organiserad och lugn under stress.


Receptionist CV Sammanfattning Exempel

En CV-sammanfattning eller ett CV-mål är ett bra sätt att fånga potentiella arbetsgivares uppmärksamhet och visa upp dina kvalifikationer. Det är särskilt användbart för tjänster som receptionist, eftersom arbetsgivarna snabbt vill kunna bedöma hur du kommer att kunna hantera kundservice och den dagliga driften av jobbet. Din sammanfattning eller målsättning bör lyfta fram din bakgrund inom kundservice, kommunikation och administrativa uppgifter. Dessutom bör du inkludera alla relevanta certifieringar eller utbildningar som du har genomfört och som gör dig till en idealisk kandidat för tjänsten.

Till exempel:

  • Erfaren receptionist med 5+ års erfarenhet av att ge utmärkt kundservice i en mängd olika miljöer. Duktig på att hantera och lösa kundförfrågningar.
  • Mycket organiserad Front Desk Attendant med 4 års erfarenhet. Har utmärkt kommunikation och interpersonella färdigheter. Skicklig i multi-tasking och problemlösning.
  • Pålitlig och hårt arbetande Front Desk Attendant med 3 års erfarenhet. Duktig på att hantera kundklagomål och förfrågningar med en vänlig och professionell attityd.
  • Dedikerad och detaljorienterad Front Desk Attendant med 2 års erfarenhet. Förmåga att hantera flera uppgifter och ge utmärkt kundservice.
  • Dynamisk och vänlig receptionist med 1 års erfarenhet. Fokuserad på att leverera exceptionell kundservice och säkerställa kundnöjdhet.


Skapa ett starkt avsnitt om erfarenhet för ditt CV för receptionist

Att bygga upp ett starkt erfarenhetsavsnitt för ett CV för receptionist är viktigt eftersom det gör det möjligt för arbetsgivare att snabbt bedöma dina kvalifikationer för jobbet. Det är i princip en ögonblicksbild av din professionella bakgrund och expertis. Avsnittet bör innehålla dina relevanta jobbtitlar, roller och ansvarsområden. Det bör också innehålla eventuella utmärkelser, certifieringar eller andra prestationer som du kan ha uppnått tidigare. Ditt erfarenhetsavsnitt bör tydligt beskriva de färdigheter och förmågor du besitter som gör att du passar utmärkt för rollen som receptionist. Det är viktigt att inkludera detaljerade beskrivningar som ger sammanhang till dina prestationer och visar hur du kunde bidra till framgången för tidigare arbetsgivare. Arbetsgivarna kommer att titta på hur din erfarenhet är tillämplig på det jobb de söker, så se till att ditt erfarenhetsavsnitt är skräddarsytt för det specifika jobb du söker.

Till exempel:

  • Utförde kundserviceuppgifter som att svara i telefon, besvara förfrågningar och lösa kundklagomål.
  • Hälsade på kunderna när de anlände och hänvisade dem till lämpliga områden.
  • Information om hotellet, dess bekvämligheter och tjänster.
  • Kontrollerade kundinformation och tog betalt för utförda tjänster.
  • Genomförde incheckning och utcheckning av gäster på ett effektivt och vänligt sätt.
  • Tillhandahöll conciergetjänster som att göra bokningar, ge vägbeskrivningar och rekommendera lokala sevärdheter.
  • Upprätthöll ett snyggt och organiserat receptionsområde.
  • Utförde administrativa uppgifter såsom arkivering, faxning och datainmatning.
  • Hanterade betalningar och genererade kvitton.
  • Hjälpte till med utbildningen av nya receptionister.


Receptionist CV utbildning exempel

Receptionister behöver vanligtvis en gymnasieexamen eller motsvarande. I vissa fall kan arbetsgivaren kräva ytterligare kvalifikationer, t.ex. en högskoleexamen eller relevant arbetslivserfarenhet. Ytterligare färdigheter som kan vara fördelaktiga inkluderar kommunikations- och kundserviceförmåga, datorkunskap och starka organisatoriska färdigheter.

Här är ett exempel på en erfarenhetslista som passar i ett CV för receptionist:

  • Gymnasieexamen, XYZ gymnasium, XYZ, XYZ, 20XX
  • Certifikat i hotelladministration, XYZ Institute, XYZ, XYZ, 20XX
  • Grundläggande första hjälpen och HLR-certifiering, XYZ Institute, XYZ, XYZ, 20XX


Receptionistkunskaper för ett CV

Det är viktigt att lägga till färdigheter i ett CV för receptionist eftersom de är avgörande för att visa kandidatens kvalifikationer och erfarenhet. Färdigheter kan omfatta kundservice, interpersonell kommunikation, datorkunskap, problemlösning, multitasking och tidshantering. Genom att lyfta fram dessa färdigheter kan arbetsgivaren få en bättre förståelse för kandidatens förmågor och hur de kan bidra till organisationen.

Mjuka färdigheter:

  1. Kommunikationsförmåga
  2. Mellanmänskliga färdigheter
  3. Kundservice
  4. Organisatoriska färdigheter
  5. Flera uppgifter på samma gång
  6. Tidsplanering
  7. Datorkunskap
  8. Problemlösning
  9. Uppmärksamhet på detaljer
  10. Konfliktlösning
< />
Hårda färdigheter:
  1. Kundservice
  2. Datainmatning
  3. Schemaläggning
  4. Kontanthantering
  5. Datorkunskaper
  6. Flera uppgifter samtidigt
  7. Hälsa gäster välkomna
  8. Problemlösning
  9. Konfliktlösning
  10. Tidsplanering


Vanliga misstag att undvika när du skriver ett CV för receptionist

På denna konkurrensutsatta arbetsmarknad får arbetsgivarna i genomsnitt 180 ansökningar för varje ledig tjänst. För att hantera dessa ansökningar förlitar sig företagen ofta på automatiserade rekryteringssystem, som kan sålla bland ansökningarna och eliminera de minst kvalificerade. Om ditt CV är bland de få som tar sig förbi dessa robotar måste det fortfarande imponera på rekryteraren eller den anställande chefen. Med så många ansökningar som kommer in ger rekryterare vanligtvis varje CV bara 5 sekunder av sin uppmärksamhet innan de beslutar om de ska kasta bort det. Med tanke på detta är det bäst att undvika att inkludera distraherande information i din ansökan som kan leda till att den kastas bort. För att se till att ditt CV sticker ut kan du läsa listan nedan över vad du inte bör ta med i din jobbansökan.

  • Inte bifogar ett personligt brev. Ett personligt brev är ett bra sätt att förklara varför du är den bästa kandidaten för jobbet och varför du vill ha tjänsten.
  • Använda för mycket jargong. Rekryteringschefer vill inte läsa ett CV som är fullt av tekniska termer som de inte förstår.
  • Utelämna viktiga detaljer. Se till att inkludera dina kontaktuppgifter, utbildningsbakgrund, jobbhistorik och alla relevanta färdigheter och erfarenheter.
  • Använda en generisk mall. Ta dig tid att anpassa ditt CV till det jobb du söker. På så sätt visar du arbetsgivaren att du verkligen är intresserad av tjänsten.
  • Stavfel och grammatiska fel. Dubbelkolla alltid ditt CV för stavfel, stavfel och grammatiska fel.
  • Fokusera för mycket på arbetsuppgifter. Se till att inkludera prestationer och framgångar för att visa arbetsgivaren att du är en bra kandidat.
  • Inkludera personlig information. Undvik att inkludera personlig information som ålder, civilstånd eller religiös övertygelse.


Viktiga punkter för ett CV för receptionist

  • Utmärkt kundservice och kommunikationsförmåga
  • Dokumenterad erfarenhet av telefonsystem med flera linjer
  • Visa kunskap om programvara för kontorsadministration
  • Nämn färdigheter i datorkunskap, inklusive Microsoft Office
  • Utmärkt organisations- och problemlösningsförmåga
  • Nämn kunskap om säkerhets- och skyddsprotokoll
  • Lista erfarenhet av att hantera kontanttransaktioner
  • Betona förmågan att samarbeta och arbeta självständigt
  • Nämn en förståelse för HIPAA och andra efterlevnadsregler
  • Utmärkt samarbetsförmåga och kundservice

Det är dags att börja söka jobb. Se till att du visar framfötterna och får ditt nästa jobb inom postsektorn med hjälp av resumaker.se.
Färdiga mallar som hjälper ditt CV att stå ut för rekryterare.
Prova Resumakers professionella cv-byggare nu. Börja gratis